Detský folklórny súbor z Myjavy

Kopaničiarik

Základná umelecká škola

Detské hry

Typy detských hier z myjavskej oblasti 

*) Nárečové výrazy sú písané zjednodušeným fonetickým zápisom.

Uspávanky

Uspávanky – Hajú, čiči a Spi Anička

 Uspávanky pre malé deti alebo hra detí pri uspávaní bábiky:
“Spi Anička / Samenko / Betenka spi, zavri očički,
Pán Boh bude s tebu spat, andelíčki koljébat,
spi Anička / Samenko / Betenka spi.“
“Hajú, čiči, mám ta rada, ket mi usneš, odéjdem ta,
hajaja, pupupu, ket usneš, uteču.“

Hra na rozvoj vnímania základnej rytmiky, pulzovania, artikulácie a intonácie.

Riekanky 

Neplač, neplač

Riekanka pre deti, aby neplakali:
„Neplač, neplač,
kúpime Ti pleskač,
a jak budeš plakati,
budeme Ti pleskati.“

Hra na rozvoj vnímania základnej rytmiky, pohybu, pulzovania, artikulácie a intonácie.

Na zlaté prasa

“Hada, hada, hadula, kde je moja madula?
U karasa, u marasa, kde je moje zlaté prasa?
Cim, bom, buchti jest, misu sme už polízali,
Bete sme ništ nenechali!“

Hra na rozvoj motorickej koordinácie, vnímania rytmiky pohybu, intonácie a spolupráce. Počas riekanky jedno dieťa postupne tajne odovzdáva ostatným deťom do rúk drievko / kamienok / zlaté prasa, ktoré musí jednému z detí dať tak, aby si to ostatné nevšimli. Ten, na koho vyjde riekanka, na záver háda, kto má v rukách zlaté prasa. Ak uhádne, ide on odovzdávať ostatným. Ak neuhádne, ide ten, u koho bol kamienok schovaný.

Chlapčenské hry 

Zbojnícky

Hru hrajú traja chlapci, ktorí sa snažia strednému zhodiť širák z hlavy. Dvaja krajní sa postavia tak, že si vystrú bližšiu ruku k strednému chlapcovi dlaňou poza jeho hlavu a druhou rukou si kryjú líce. Stredný ich udiera po líci (ruke pred lícom) a na tento signál sa snažia zareagovať zhodením širáka z jeho hlavy. Ak sa im to podarí, vymieňajú si úlohy. Hru hrajú na pieseň:
/: Janíčko hibkí, neboj sa bitki, :/
/: šak sa ta nabili jako psa dicki. :/

Hra na rozvoj motorickej koordinácie, postrehu, švihu, vnímania rytmiky pohybu, intonácie, priestorového vnímania a socializácie v skupine.

Širákový

Hra na rozvoj motorickej koordinácie, postrehu, vnímania rytmiky pohybu, intonácie, priestorového vnímania a socializácie v skupine.

Chlapčenská hra šikovnosti s prekladaním klobúka z hlavy spoluhráča na vlastnú hlavu hráča. V tempe piesne si viacerí hráči naraz prekladajú širáky tak, že každý chytí klobúk na hlave suseda a naraz so spoluhráčmi si ho preloží na vlastnú hlavu. Tempo prekladania širákov sa postupne zrýchľuje a vyhráva ten, kto vydrží najdlhšie. Komu širák spadne, z hry vypadne.

Kohútie zápasy

Chlapčenská hra šikovnosti a obratnosti, v ktorej musia chlapci vydržať čo najdlhšie na jednej nohe.

Hra na rozvoj sily, motorických zručností, koordinácie pohybu a odolnosti.

Chlapci si chytia rukou jednu nohu pokrčenú v kolene a na druhej nohe skáču. Pritom sa navzájom drgajú ramenami a snažia zhodiť súpera. Kto sa postaví na dve nohy, vypadáva z hry. Vyhráva posledný najšikovnejší hráč, ktorý nestratil rovnováhu a vydržal najdlhšie na jednej nohe.

Na žandárov a kmínov

Naháňačka pre chlapcov, v ktorej žandári musia pochytať zlodejov kmínov. Chlapci sa rozdelia na polovice a za každú cenu musia žandári pochytať všetkých kmínov. Na lapanie si môžu vymyslieť aj taktiku a kmíni sa im môžu aj poschovávať. Ak všetkých kmínov pochytajú, vymieňajú si úlohy a hra pokračuje od začiatku.

Hra na rozvoj motorických zručností, sily, rýchlosti, koordinácie pohybu a odolnosti.

Žabák, Na žaby

Hra najmä pre chlapcov alebo aj mládencov, v ktorej napodobňujú skákanie žiab. Pri hre napodobňujú žaby skokmi v drepe, výskokmi do výšky, ale aj skákaním na ruky a vykopávaním nôh ako pri žabacom skoku.

Hra sa hrala na pieseň:
„Sedí žaba ve vrbíčiu, ve vrbíčiu, ve vrbíčiu,
natahuje kr-kŕ-krk, natahuje kr-kŕ-krk,
natahuje kr-kŕ-krk, natahuje krk.“

Hra na rozvoj vnímania rytmiky pohybu, presnosti skokov, priestorového vnímania, sily ,obratnosti, intonácie a socializácie v skupine.

Na tragače

Dvaja chlapci vytvoria fúrik tak, že jeden urobí podpor ležmo na rukách a druhý ho rukami chytí za členky vystretých nôh, ktoré mu dvihne od zeme. Prvý sa pohybuje po rukách, druhý ho drží a kráča za ním. Ktorá dvojica vydrží dlhšie kráčať, vyhráva.

Hra na rozvoj sily, motorických zručností, koordinácie pohybu, odolnosti a spolupráce.

Pohybové hry šikovnosti a zručnosti 

Na nožnice

Hráči kričia „tu, tam, hentam“ a prebehujú do iného voľného krúžku (k inému voľnému stojacemu hráčovi z dvojice). Počas nevyhnutnej výmeny miest sa i nožničiar snaží zaujať niektorý z voľných krúžkov. Všetky deti okrem jedného si vyryjú do zeme po veľkej kružnici menšie krúžky, v ktorých potom stoja. Prípadne sa rozdelia do dvojíc, pričom jeden čupí a druhý stojí po kruhu (vymedzuje priestor krúžku). Zvyšný stojí v strede medzi krúžkami a pýta sa: „Kde sú mi nožnice?“ Nešikovný hráč, ktorému sa žiaden krúžok neušiel, ostáva v strede a vyvoláva znovu: „Kde sú mi nožnice?“

Hra na rozvoj pohybovej koordinácie, odolnosti, obratnosti, rýchlosti a socializácie v skupine.

Na richtára

Prítomní si vyvolia medzi sebou richtára, ktorý určí, koho budú vyplácať. Ten sa musí zohnúť, richtár mu drží rukami hlavu a zakrýva oči, aby nič nevidel. Niekto z prítomných ho udrie po zadku. Ten háda, kto to bol.

Hra na rozvoj vizuálno-motorickej koordinácie, kognitívnych schopností, odolnosti a socializácie. Keď uhádne, tak si vymenia úlohy. Ak neuhádne, pokračujú vo vyplácaní po zadku ďalej.

Naháňačky 

Na kokeša

Deti stoja v zástupe tesne za sebou. Posledný v rade alebo všetci zakričia: Kokeš, čo sceš? Prvý v rade odpovedá: Zadného! Posledné dieťa v zástupe zakričí: Chyt si ma, jak móžeš! Predný kokeš začne naháňať zadného okolo detí stojacich v zástupe a zadný musí utekať, aby sa dostal na miesto predného. Ak zadný stihne dobehnúť dopredu prvý, naháňajúci ostáva kokešom a opäť musí naháňať. Ak kokeš chytí zadného, zadný ostane vpredu ako prvý a stáva sa kokešom.

Hra na rozvoj motorických zručností, koordinácie pohybu, rýchlosti a sily, odolnosti a spolupráce.

Na kokeša – s naháňaním v hadovi

Deti stoja v zástupe tesne za sebou, pričom sa držia za boky. Všetky deti v zástupe kričia (okrem prvého a posledného): Kokeš, čo sceš? Prvý v rade mu odpovedá: Zadného! Všetky deti v zástupe kričia (okrem prvého a posledného): Kokeš, čo sceš? Posledný v zástupe zakričí: Chyt si ma jak móžeš! Predný naháňa zadného s deťmi, držiacimi sa za boky. Ak prvý chytí zadného, vymieňajú si miesta, prípadne prvým – naháňajúcim sa stáva ďalšie dieťa z radu. Vytvorený had sa nesmie pretrhnúť. Ak sa pretrhne skôr, ako prvý chytí zadného, hra sa končí.

Hra na rozvoj motorických zručností, koordinácie pohybu, rýchlosť a sily, odolnosti a spolupráce.

Na hada

Deti stoja v zástupe tesne za sebou, pričom sa držia za boky. Predný naháňa zadného s deťmi držiacimi sa v hadovi. Vytvorený had sa nesmie pretrhnúť. Ak sa pretrhne skôr, ako prvý chytí zadného, hra sa končí.

Hra na rozvoj motorických zručností, koordinácie pohybu, sily, odolnosti a spolupráce.

Ak chytí zadného, posledný sa stáva prvým a opäť hlava naháňa chvost.

Na slepú babu

Slepá baba má zaviazané oči, deti ju zatočia a pýtajú sa jej nasledovné otázky, na ktoré odpovedá:

Slepá baba, de si bola? U kováča!
Čos‘ dostala? Kus koláča!
Slepá baba, ukáž zubi! Nemám hubi
Slepá baba, zavrc sa mi! Nesce sa mi!
Slepá baba, jakú sceš? Dupanú!, Pleskanú!,
Tichú!, Ščípanú!

V závere si vyberie, akú formu naháňačky sa chce hrať. Pomocou zvukov či dotykov ich slepá baba naháňa. Ak sa jej podarí niekoho chytiť, musí uhádnuť hmatom jeho meno. Ten sa potom stáva opäť slepou babou.

Hra na rozvoj motorickej a priestorovej koordinácie, vnímania pohybu bez vizuálneho vnemu, odolnosti, kognitívnych schopností, spolupráce a socializácie.

Poľovník a zajace

Hra na naháňačku, pri ktorej sa snaží poľovník chytiť zajaca. Hru hrá viacero detí, ktoré si vytvoria viacej krúžkov (zajačie nory). Do stredu krúžkov sa postaví vždy jeden zajac, ako do domčeka. Poľovník naháňa zvyšného zajaca, ktorý je mimo krúžkov. Zajac sa môže poľovníkovi schovať do krúžku, ale ak tam vbehne, zároveň musí z neho vybehnúť ten, čo bol už v domčeku schovaní. Toho sa potom opäť snaží poľovník chytiť. Ak poľovník zajaca chytí, vymenia si úlohy.

Hra na rozvoj pohybovej koordinácie, odolnosti, obratnosti, rýchlosti a socializácie v skupine.

Stop – sloboda

Naháňačka, v ktorej naháňajúci chytá ostatných. Koho chytí, s tým si vymieňa úlohu. Ak niekto nechce byť chytený, môže zakričať stop a naháňajúci ho vtedy nesmie chytiť. Musí však ostať stáť ako socha a čakať kým ho niekto z utekajúcich spoluhráčov nevyslobodí dotknutím sa a vyrieknutím sloboda. Ak by mali všetci stop, ide chytať ten, ktorý si ho dal ako prvý.

Hra na rozvoj dynamiky, výbušnosti, motorickej a priestorovej koordinácie, odolnosti, spolupráce a socializácie.

Na čupkanú

Naháňačka, v ktorej naháňajúci chytá ostatných. Koho chytí, s tým si vymieňa úlohu. Ak niekto nechce byť chytený, môže si čupnúť a naháňajúci ho vtedy nesmie chytiť. Musí však čupieť dovtedy, kým ho niekto z utekajúcich spoluhráčov nevyslobodí zdvihnutím od zeme. Ak by všetci čupeli, ide chytať ten, ktorý si čupol ako prvý.

Hra na rozvoj dynamiky, výbušnosti, motorickej a priestorovej koordinácie, odolnosti, spolupráce a socializácie.

Koza a záhradník

Spoločná hra na naháňačku, pri ktorej si deti vyvolia záhradníka. Všetci ostatní sú kozami, ktoré chodia záhradníkovi do záhrady robiť škodu. Záhradník sa snaží kozy pochytať. Ktorú chytí, tá je zajatá a musí sa chytiť spolu so záhradníkom. Potom chytajú tie ostatné až do poslednej.

Hra na rozvoj spolupráce a kooperácie v skupine, dynamiky, výbušnosti, motorickej a priestorovej koordinácie, odolnosti a socializácie.

Skrývacie a hľadacie hry 

Skovávačka

Žmúriaci je pri určenom mieste a počíta do 10 – 20 (podľa dohody), kým sa ostatní schovajú. Keď dopočíta, zakričí: Skovaní, neskovaní, idem! a hľadá ostatných. Ak niekoho nájde, pribehne k miestu počítania, udrie oň dlaňou a zakričí formulku s menom, koho našiel: Raz-dva-tri – Hanka! Tým ho tzv. zatlčie, vyklepe. Nájdený potom vypadáva z hry. Koho žmúriaci prvého našiel – vyklepal, žmúri a hľadá v ďalšom kole. Ak stihne pribehnúť k miestu skôr niektorý z hľadaných, môže on zatĺcť, vyklepať žmúriaceho. Ten potom žmúri ešte raz.

Hra na rozvoj vizuálno-motorickej koordinácie, priestorovej orientácie, kognitívnych schopností, rôznejdynamiky a výbušnosti, odolnosti a socializácie.

Podporte nás

Vážení rodičia a priatelia školy, i tento rok Vás žiadame o pomoc našej škole poukázaním 2 % z dane.

Bližšie informácie sa dozviete TU. ĎAKUJEME!

Prijímacie skúšky

Viac informácií na stránke ZUŠ Myjava.